De collega's (en externe partners)
Werken betekent voor de meesten uit de social-profitsectoren ook samen werken.
Er zijn collega’s, externe partners, vrijwilligers en soms zelfs cliënten waarvan medewerking wordt verwacht. Deze personen bepalen voor een groot stuk hoe jij je voelt op het werk. Er zijn een aantal elementen waar je als medewerker, leidinggevende of organisatie op in kan zetten:
- Informeel kunnen bijpraten. Het is belangrijk voor medewerkers, leidinggevenden en organisaties om in te zetten op dat informeel contact en een goede werksfeer. Zowel over het werk als over zaken in de privé. Zo bouw je een band op en gaan een heleboel deuren open. Voor een heleboel mensen zijn de collega’s een steun en toeverlaat op belangrijke werkbaarheidsvlakken:
- Samenwerken in team. In veel gevallen loopt het vlot, soms loopt het moeilijk. Bekijk hier onze tips.
- Mensen waar je mee samenwerkt zijn een belangrijke bron van informatie en groei.
- Bij samenwerken met anderen, net als bij contacten in het algemeen, kan omgaan met verschil uitdagend zijn. Bekijk onze diversiteitstips rond verschillende levensfases, culturele diversiteit en personen met een handicap.
- Er zijn jobs waarbij geen, of naar aanvoelen van de medewerker, te weinig contact is met collega’s. Dat zijn eenzame jobs. Een job met weinig contact met anderen hoeft uiteraard geen probleem te zijn. Het is hoe het wordt aangevoeld.
- Werken met vrijwilligers stelt organisaties en medewerkers voor specifieke uitdagingen. Bekijk hier hoe je er op kan inspelen.
- Een trend binnen “het nieuwe werken” is werken in zelfsturende teams. Werkt je organisatie al zo? Overweegt men zelfsturende teams? Bekijk hier onze tips rond het werken met zelfsturende teams.
- Grensoverschrijdend gedrag en discriminatie.