Deze relatie tussen de leidinggevende en de medewerker is belangrijk voor de arbeidstevredenheid. Leidinggevenden nemen beslissingen met een grote invloed op de arbeidskwaliteit van de medewerker. En ook de medewerker speelt een rol in deze relatie. De gesprekken tussen medewerkers en leidinggevenden zijn daarom cruciaal.
De relatie tussen medewerker en leidinggevenden is er één die voorkomt in allerlei vormen en maten. Allerlei mechanismen en dynamieken beïnvloeden deze verstandhouding:
Om zo goed mogelijk samen te werken is het belangrijk voor leidinggevenden en medewerkers om stil te staan bij hun eigen sterktes en valkuilen. Zelfreflectie leert je heel wat en kan deze relatie een stuk verbeteren.
Los van het eigenlijke leiding geven, staan leidinggevenden uit de social-profitsectoren voor heel wat uitdagingen.
Bron van deze cijfers: de werkbaarheidsmonitor.
Specifieke cijfers uit maatwerkbedrijven en de socioculturele sector zijn helaas niet beschikbaar.
Klik op een rol in de organisatie om alleen de tips voor leidinggevenden (rood), medewerkers (grijs) of organisaties (groen) te zien.
Sta stil bij jezelf en de invloed die jij hebt op je relatie met je leidinggevende. Het is verhelderend om te weten welk aandeel je zelf hebt in de relatie met je leidinggevende.
Sta eens stil bij de leiderschapsstijl(en) van je leidinggevende. Bekijk hoe je hier kan op inspelen en ga voor jezelf ook na wat deze leiderschapsstijl met je doet. Denk ook na waar je zelf behoefte aan hebt van je leidinggevende. Hierover kan je in gesprek gaan.
Rolduidelijkheid is enorm belangrijk. Zowel jij als je medewerkers zullen hier de vruchten van plukken.
Goede communicatie zorgt voor goede samenwerking. Een goed gesprek is dus belangrijk. Bekijk hier onze tips voor gesprekken tussen medewerkers en leidinggevenden.
Een conflict? Pak het aan met onze tips.
Hoe maak je datgene waar je rond werkt zichtbaar? Zo erkenning krijgen en ook ruimte voor een gesprek met je leidinggevende over je werk. Zorg dat je gezien wordt en dat er met jou rekening wordt gehouden je werk gezien wordt. Kies een goed moment waarop je leidinggevende hiervoor openstaat en zorg dat je zelf weet wat je inbrengt.
Beschouw feedback als een kans om jezelf te ontwikkelen.
Als leidinggevende heb je een grote invloed op de werkbaarheid van je medewerkers. Probeer er in gesprekken met medewerkers en tevredenheidspeilingen achter te komen waar medewerkers tegenaan botsen. De kans is groot dat je vervolgens wel aan de slag kan met tips van op deze website. Tips voor jezelf, maar ook tips die je aan je medewerker kan geven.
Sta stil bij je eigen leiderschapsstijl. Wees je bewust van de invloed van je leiderschapsstijl op de samenwerking met je medewerkers.
Een goede leidinggevende is een gezonde leidinggevende. Zorg voor jezelf.
Veel leidinggevenden kampen met tegenstrijdige verwachtingen uit verschillende invalshoeken. Hoe ga je best om met zon sandwichfunctie? Pak dit aan.
Rolduidelijkheid is enorm belangrijk. Zowel jij als je medewerkers zullen hier vruchten van plukken.
Lees hier hoe je beter je voorbeeldfunctie kan vervullen.
Goede communicatie zorgt voor goede samenwerking. Praat erover met je medewerker.
Hoe staat het met je feedbackvaardigheden? Feedback geven en krijgen is een belangrijk deel van jouw takenpakket.
Werk aan je samenwerking met de raad van beheer.
Schaaf jezelf bij: volg vormingen.
Een conflict? Lees hier meer.
Weet dat je niet altijd voor iedereen goed kan doen. Je kan ook niet alles weten en altijd de best geïnformeerde zijn. Laat je verwachtingen rond perfectie tijdig los.
Zoek bewust contact met anderen in gelijkaardige posities. Je kan steun, klankborden en kennis vinden in je eigen netwerk, in een opleiding, een intervisie of een lerend netwerk. Je worstelt niet alleen met bepaalde uitdagingen en een neutrale spiegel is een fantastisch hulpmiddel.
Geef leidinggevenden de kans hun vaardigheden aan te scherpen. Denk aan opleidingen, intervisiemomenten, lerende netwerken,
Vergeet als organisatie niet dat leidinggevenden ook medewerkers zijn en dat zij niet altijd een werkbare job hebben. Sta dus stil hoe je als organisatie een positieve invloed kan hebben op de werkbaarheid van je leidinggevenden.
Definieer de rol van de leidinggevende. Is deze er vooral om te bewaken dat de dat resultaten behaald zijn en dat de werkplanning in orde is? Of treedt een leidinggevende ook op als een coach voor de medewerkers om zo bij te dragen aan de ondersteuning en professionele ontwikkeling van de medewerkers?
Zorg niet alleen voor rolduidelijkheid tussen leidinggevende en medewerker, maar ook voor rolduidelijkheid tussen leidinggevende en de raad van bestuur.
De manier waarop je organisatie is uitgebouwd heeft invloed op de manier van leiding geven. Botst een leidinggevende hier tegen aan, bekijk dan of bepaalde organisatieprocessen anders aangepakt kunnen worden. Vermijd bijvoorbeeld sandwichfuncties.
Veranderingen in de organisatie? Veel veranderingen eisen andere vaardigheden van leidinggevenden. Denk maar aan resultaatgericht sturen, of coachen. Vergeet bij veranderingen dus niet om de leidinggevenden hier op voor te bereiden en vormingsmomenten te voorzien waar nodig.
Heeft de medewerker een realistisch zelfbeeld? Dit is niet voor iedere medewerker evident.
De Stichting Innovatie & Arbeid vuurde de Werkbaarheidsmonitor (2013) op leidinggevenden af. Hier vind je het rapport.
Download fileDeze downloadbare versie van Spic & Span bundelt 25 methoden om groepsgesprekken efficiënter en speelser te maken.
Een hulpmiddel bij het brainstormen, discussiëren, feedback geven, plannen en evalueren! Gratis te downloaden vanop de site van De Aanstokerij!
Meer info