Motivatie is het gevoel dat je aanzet tot het beginnen én afmaken van een taak. Of nog ruimer, dat je aanzet tot bepaald gedrag.
Motivatie is belangrijk. Gemotiveerde medewerkers zorgen voor:
De verschuiving van de pensioenleeftijd maakt langer werken verplicht. Hoe blijven wij gemotiveerd aan het werk? vormt een uitdaging voor medewerkers zelf én voor werkgevers.
Maar motivatie blijkt geen simpel beestje.
Er is veel geschreven over motivatie. In onze zoektocht naar een voor de praktijk zinvolle theorie stoten we op het concept ‘duurzame motivatie’ en het 5-bouwstenen model van de Stichting Lodewijck De Raet.
‘Duurzame motivatie‟ is :
Het 5-bouwstenenmodel geeft op overzichtelijke wijze inzicht in hoe mensen functioneren en biedt bruikbare aanknopingspunten om rond motivatie aan de slag te gaan.
De 5 bouwstenen leggen samen een fundament voor duurzame motivatie:
1.Competentie
De behoefte om invloed te kunnen hebben op je omgeving, het gevoel te hebben dat je de nodige capaciteiten hebt en dat je die kan inzetten om goed werk te leveren.
2.Autonomie
De behoefte zelf keuzes te kunnen maken, te kunnen handelen met een zekere mate van zelfstandigheid
3.Verbinding
De behoefte aan positieve relaties met anderen, je geaccepteerd en gewaardeerd te voelen en omgekeerd.
4. Aspiraties en waarden
Aspiratie staat voor een drijfveer, en tegelijkertijd ook voor iets dat we willen waarmaken, een verlangen dat we vorm willen geven in de wereld. Deze hangt samen met de waarden die voor iemand belangrijk zijn.
5. WaarderingWaarderend samenwerken vormt als het ware de spil die de andere bouwstenen ondersteunt. Het is een manier om uitdagingen en problemen die voortdurend opduiken in samenwerking aan te pakken. Het is dus veel meer dan bijvoorbeeld complimenten geven.
Klik op een rol in de organisatie om alleen de tips voor leidinggevenden (rood), medewerkers (grijs) of organisaties (groen) te zien.
Gemotiveerd aan het werk zijn is superbelangrijk. Maar wat blijkt? We zijn er niet echt mee bezig. Je denkt pas na over motivatie als het te laat is, als je merkt dat je baalt van je werk.
Stel jezelf de vraag waarom je doet wat je doet? Wat is jouw passie? Wat geeft je energie en zorgt voor plezier en tevredenheid als je aan het werk bent?
Iedereen wordt door andere omstandigheden gemotiveerd.
Vaak vergeten we na verloop van tijd waarom we solliciteerden voor een job. We verliezen onze eigen behoeften uit het oog. Dat dit niet oké is blijkt uit het feit dat burn-out zo een groot probleem is.
Voel je een gebrek aan motivatie? Erken dat je zelf verantwoordelijk bent en iets moet ondernemen. Wacht niet af tot je leidinggevende, je collega of wie ook iet doet. Zoek uit hoe het probleem is ontstaan? Wat zorgt ervoor dat je je motivatie verliest? En doe er dan iets mee!
Wil je over je motivatieprobleem in gesprek gaan met je leidinggevende? Weet dat deze niets heeft aan vage klachten. Zorg zelf voor een analyse van het probleem zodat je zelf kan aangeven wat jou kan helpen?
Zoek interessante taken, volg een opleiding, geef je op voor een werkgroep of als peter of meter, kijk over de muren van je eigen team, …
Is er geen oplossing voor je probleem? Accepteer wat je niet kan veranderen. Ofwel aanvaard je de situatie ofwel ga je op zoek naar een meer motiverende job.
Zorg dat je plezier hebt in wat je doet.
Opgelet. Trap niet in de val te denken dat medewerkers een salaris krijgen en het gewoon hun plicht is hier veel voor terug te doen. Het loon is duidelijk niet voldoende om medewerkers langdurig te motiveren.
Motivatie is een zaak van de medewerker zelf. Maar als leidinggevende heb je wél een grote invloed op wat hen motiveert. Je medewerkers motiveren en gemotiveerd houden is een belangrijk deel van jouw takenpakket.
Ben jij zelf gemotiveerd aan het werk? Doe je je job met plezier? Vind je het belangrijk wat je doet? Welke behoefte wordt er vervuld?
Probeer in te schatten wat een medewerker precies zoekt in een job. Zorg dat je
Loopbaangesprekken maken medewerkers en leidinggevenden meer bewust van ieders motivatie.
Zorg voor informeel contact. Doe ’s morgens eens een babbel ipv alleen goedemorgen te zeggen.
Zorg voor gesprekken en uitwisseling tussen medewerkers. Verbondenheid met anderen is een belangrijke motivator.
Toon dat je jouw medewerkers vertrouwt. Stop met controleren.
Resultaatgericht werken kan je hierbij helpen.
Erken je medewerkers en vier successen. Positieve feedback is een belangrijke motivator.
Durf fouten benoemen. Als je het nalaat iets te zeggen over taken die slecht worden uitgevoerd dan ontneem je een medewerker de kans om te groeien. Bij medewerkers die hun werk wel goed doen, groeit er anders frustratie.
Moedig je medewerkers regelmatig bewust aan. Je kan hier erg creatief in zijn, maar een bemoedigend woord doet al heel wat. Net als erkenning.
Breng de tevredenheid van uw medewerkers regelmatig in beeld. Dit kan door een tevredenheidsonderzoek of via de bestaande personeelsgesprekken. Zet vervolgens acties op om de oorzaken van ontevredenheid weg te nemen.
Koppel beloning aan prestatie. Zorg dat de beloning evenredig is aan de inspanning. Individualiseer beloningen. Controleer het systeem op rechtvaardigheid.
Zorg voor betrokkenheid. Betrek de medewerkers bij de bepaling van de missie en bij belangrijke beslissingen. Hou het personeel geïnformeerd waar het kan. Onzekerheid werkt heel demotiverend.
Start eventueel een actieleergroep die gericht onderzoekt wat er in de organisatie allemaal nodig is om gemotiveerd te zijn en te blijven.
Hoe raken medewerkers gedemotiveerd?
Hoe zie je dat iemand gedemotiveerd is?
Bron van deze cijfers: de werkbaarheidsmonitor.
Specifieke cijfers uit maatwerkbedrijven en de socioculturele sector zijn helaas niet beschikbaar.