Een peter of meter onthaalt nieuwe collega’s op het werk. Gespreid over een aantal dagen, weken of maanden begeleidt de peter of meter de nieuwe medewerkers bij het kennismaken met collega’s, de organisatie en alles wat bij het werk komt kijken.
Klik op een rol in de organisatie om alleen de tips voor leidinggevenden (rood), medewerkers (grijs) of organisaties (groen) te zien.
Tips voor peters en meters
Ben je nieuw in de organisatie? Stel vragen aan je peter of meter. Hij of zij is er om je op weg te helpen.
Zorg dat de peter of meter voldoende geïnformeerd is over het profiel van de nieuwe medewerker. Want een schoolverlater werk je op een andere manier in dan iemand die al vijf jaar ervaring heeft in een gelijkaardige functie.
Geef de peter en de meter tijd en ruimte om hun taak uit te voeren.
Zorg dat de peters en meters voldoende steun hebben van collegas en leidinggevenden. Als men peters en meters niet erkent in hun rol, kan dit een negatief effect hebben op het onthaaltraject. Leg daarom het systeem uit aan iedereen. Vertel over de voordelen en waarom het systeem er is.
Vlot het peter- of meterschap niet? Ga na hoe dit komt: beschikt de persoon niet over de nodige didactische vaardigheden? Is het voor de peter of meter te moeilijk om in te zien dat niet alles even vanzelfsprekend is? Is de peter of meter vastgeroest in zijn aanpak? Als peter of meter heb je toch een paar mentorvaardigheden nodig. Zet daarom in op een opleiding voor de peters en de meters of hou rekening met de talenten en vaardigheden van je medewerkers.
Kies niet altijd dezelfde peter of meter. Het is een fijn compliment hiervoor gevraagd te worden, maar het kan een last worden telkens verantwoordelijk te zijn voor de nieuwe collega. Denk af en toe ook eens aan een andere medewerker.
Vaak worden de iets oudere medewerkers naar voor geschoven als de ideale peter of meter, maar trek de vraag open naar alle medewerkers. Zoek werknemers die gemotiveerd zijn en graag hun kennis en ervaringen delen met nieuwe medewerkers. Zorg er wel voor dat iedere kandidaat-meter of peter voldoet aan het vooropgestelde competentieprofiel.
Betrek je medewerkers bij het peter- en meterschap. Zo zorg je voor draagvlak binnen de organisatie.
Werk een competentieprofiel uit voor peters en meters. Dit profiel helpt bij het selecteren van kandidaat-meters, maar ondersteunt ook de verdere ontwikkeling van de peters en meters.
Het inwerken van een nieuwe medewerker vergt tijd. Op korte tijd veel nieuwe medewerkers inwerken, kan dus belastend zijn voor de peter of meter. Want naast de begeleiding van de nieuweling moeten zij ook hun eigen taken afhandelen. Zorg daarom voor meerdere peters en meters binnen de organisatie.
Let op voor rolverwarring met de opleidingsverantwoordelijke, de personeelsverantwoordelijke en de leidinggevende. Voor ieder van hen moet het duidelijk zijn wat hun taken en verantwoordelijkheden zijn gedurende het onthaaltraject.
Een peter of meter kan ook geschikt zijn bij interne verschuivingen, promoties of werkhervattingen na afwezigheid.
Geef de voorkeur aan medewerkers die zich vrijwillig kandidaat stellen voor de functie van peter en meter. Deze kandidaten zijn gemotiveerder dan iemand die deze rol opgelegd krijgt.
Is het de taak van de meter om een nieuwe pupil wegwijs te maken in de organisatie? Dan hoeft een peter of meter moet niet altijd iemand van het eigen team te zijn. Ook een collega of teamverantwoordelijke van een ander team kan je dan aanstellen als peter of meter.
Een goede peter of meter:
Het KB van 25 april 2007 verplicht trouwens dat het peter- of meterschap gebeurt door een ervaren medewerker.
Hoe beter de onthaalperiode verloopt, hoe beter de nieuwe medewerker zich voelt op het werk. Niet enkel de nieuwe medewerker haalt voordeel uit de begeleiding van een peter of meter. Ook de peter of meter zelf en de hele organisatie hebben er baat bij.
Voordelen voor de nieuwe medewerker:
Voordelen voor de peter of meter:
Voordelen voor de organisatie
Peter- en meterschap bestaat uit meer dan het aanstellen van een peter of meter. Denk als organisatie na wat je hiermee wil bereiken. Betrek medewerkers bij het uitwerken ervan en zorg ervoor dat dit systeem gekend is in je organisatie. Zowel medewerkers als leidinggevenden moeten weten waarom peter- en meterschap bestaat en wat de voordelen ervan zijn.
Wil je met peter- en meterschap aan de slag, stel jezelf dan de volgende vragen:
Een onthaalperiode is een intense periode voor een nieuwe medewerker, maar vraagt ook energie en tijd van de peter en meter. Zorg er dan ook voor dat peters en meters het overzicht behouden tijdens het onthaaltraject. Het gevaar bestaat dat men bepaalde informatie niet of dubbel geeft. Werk daarom een checklist voor peters en meters uit. Vermeld hierin wat er voor aanvang en vanaf de start van het onthaal moet gebeuren. Koppel deze checklist aan de onthaalchecklist.
In dit document wordt er een oplijsting gemaakt van de competenties waarover een peter of meter idealiter beschikt.
Download fileWil je peterschap projectmatig lanceren binnen je eigen organisatie? Volg dan deze leidraad.
Download fileDeze checklist is uw belangrijkste leidraad tijdens uw peterschap/meterschap. Ze geeft u een duidelijk overzicht van welke informatie uw nieuwe collega van u moet krijgen.
Download fileOm de introductie van een nieuwe medewerker in goede banen te leiden, kan het nuttig zijn om een overzicht bij te houden van wie voor wat op welk ogenblik verantwoordelijk is tijdens de onthaalperiode. Een checklist zorgt ervoor dat niets wordt vergeten of kan voorkomen dat bepaalde zaken dubbel worden gedaan.
Download fileIN-Z vzw startte in 2008 met peter-meterschap. Lees hier hoe zij dat deden.
Meer info